Inleiding

Vivens Begeleiding wil de best mogelijke kwaliteit van begeleiding bieden. Toch kan het voorkomen dat zorgvragers of betrokkenen klachten hebben over Vivens Begeleiding of suggesties hebben om de begeleiding te verbeteren.

Afhankelijk van de aard van de klacht, verwachten wij dat deze eerst besproken wordt met betrokken begeleider(s)/teamcoach/directie van Vivens Begeleiding. Vaak kan tijdens een persoonlijk gesprek een oplossing worden gevonden. Eventueel kun jij je bij dit gesprek laten bijstaan door de externe (en onafhankelijke) vertrouwenspersoon.

De klachtenregeling is bedoeld voor situaties waarin klachten niet in onderling overleg of naar tevredenheid kunnen worden opgelost en afgehandeld. Met andere woorden; wanneer iemand die een klacht heeft zich niet tot de begeleider(s)/ teamcoach/directie kan of wil richten.

Doel klachtenafhandeling

Wij vinden een open sfeer om feedback te durven geven en kunnen ontvangen belangrijk. Het uiten van een klacht of ongenoegen draagt bij aan ons gemeenschappelijk doel: de zelfredzaamheid van zorgvragers te vergroten.

Indien jij een klacht hebt, is ons doel om de tevredenheid te herstellen.

Wij vinden het belangrijk indien je ongenoegen ervaart tijdens de begeleiding deze zo snel mogelijk te uiten, want op dat moment kunnen wij daar nog iets aan doen. Een klacht is vaak het makkelijkst op te lossen op het moment waarop je ongenoegen ervaart. Indien dit niet (meer) mogelijk is, de klacht al is geuit en niet naar tevredenheid beantwoord of de ernst van de klacht dusdanig groot is, kun je contact opnemen met de teamcoach/directie/de externe vertrouwenspersoon of een beroep doen op de onafhankelijke, externe klachtencommissie.

Klachtencommissie en vertrouwenspersoon

Vivens Begeleiding beschikt over een onafhankelijke klachtencommissie. Bij de opstart van het begeleidingstraject, informeren wij zorgvragers over verschillende zaken. In de brochure die zorgvragers ontvangen, staat beschreven op welke wijze een klacht ingediend kan worden, hoe de medezeggenschap is geregeld en op welke wijze de vertrouwenspersoon georganiseerd is.

Wat kan de vertrouwenspersoon voor jou doen?
Het kan gebeuren dat je ontevreden bent over de begeleiding die je krijgt. Als je er niet uit komt met (jouw begeleider van) Vivens Begeleiding, en de teamcoach of directie voor jou een stap te ver is, neem dan contact op met de externe (en onafhankelijke) vertrouwenspersoon. Allereerst luistert deze naar jouw verhaal. Soms helpt dat al. In ieder geval zal de vertrouwenspersoon je verhaal altijd serieus nemen. Deze informeert je over je rechten en geeft advies. Ook kan de vertrouwenspersoon je ondersteunen bij het opstellen van een klachtbrief en bij een gesprek met (jouw begeleider, de teamcoach of directie van) Vivens Begeleiding. 

Meer informatie en contactgegevens van de vertrouwenspersoon:

De klachtenregeling kun je hier lezen