Vertrouwenspersoon

Karin_van_der_linden_vetrouwenspersoon.jpg
 

Karin van der Linde is aangesteld als externe vertrouwenspersoon voor Vivens Begeleiding.  Een externe vertrouwenspersoon wil zeggen dat Karin geen werknemer van Vivens Begeleiding is. Zij is er om zorgvragers en medewerkers te ondersteunen in vertrouwelijke zaken wanneer dit nodig is.

 

Even voorstellen:

Mijn naam is Karin van der Linde en ik werk al enige jaren als gecertificeerd vertrouwenspersoon voor diverse organisaties. Als verpleegkundige heb ik gewerkt in de psychiatrie en geriatrie, daarna ben ik als (regio) manager jaren werkzaam geweest in de gehandicapten sector. Naast het vertrouwenswerk ben ik nu parttime werkzaam als Relatiebeheer voor een Vg-organisatie in het midden van het land. Mijn hart ligt bij mensen die zich klem voelen zitten en niet in staat zijn om zelfstandig de volgende stap te nemen. Daar wil ik graag iets in betekenen, samen proberen om uit die situatie te komen en op zoek te gaan naar een passende oplossing. In mijn vrije tijd kun je me vinden in de keuken, tuin, en als het even kan op het strand.

 

Wanneer maakt iemand gebruik van de vertrouwenspersoon?

Meestal kun je voor zaken die je dwars zitten bij je begeleider, de teamcoach of de directie terecht. Maar als je daarin vastloopt en echt niet meer weet waar je binnen Vivens Begeleiding met je verhaal terecht kunt dan kan je gebruik maken van een externe vertrouwenspersoon. Als vertrouwenspersoon ben ik bereikbaar voor iedere zorgvrager en medewerker binnen Vivens Begeleiding en Vivens Nederland. Ik ben er voor de eerste opvang van medewerkers en zorgvragers die te maken krijgen met ongewenste situaties waarin ze vastlopen. Daarbij ondersteun en begeleid ik de vrager in het zoeken naar mogelijke oplossingen en geef informatie en advies. De vrager bepaalt uiteindelijk zelf welke stappen hij of zij neemt om de situatie te veranderen. En alles blijft vertrouwelijk!


Voorbeelden van zaken die je met de vertrouwenspersoon kunt bespreken:

  • pesten

  • agressie/geweld

  • discriminatie

  • intimidatie/seksuele intimidatie

  • machtsmisbruik

  • onheuse bejegening (integriteit)

  • belaging/stalking

  • Problemen waarin je verzeild bent geraakt (klem zitten)

 

Voorbeelden van zaken die niet van toepassing zijn voor het raadplegen van de vertrouwenspersoon:

  • Materiële zaken rondom huisvesting

  • Problemen met je computer of slecht werkend internet

  • Onvrede over betalingen of facturen

 

Hoe gaat een vertrouwenspersoon te werk:

  • Het bieden van een luisterend oor, de melder kan haar/ zijn verhaal bij me kwijt.

  • Samen inventariseren en formuleren van het probleem.

  • Adviseren van mogelijke vervolgstappen om te komen tot een passende oplossing.

  • Begeleiding en ondersteuning van de melder bij contacten met begeleider, directie en eventuele aangeklaagde.

  • Begeleiding en ondersteuning bij het indienen van een officiële klacht bij de ( interne of externe)  klachtencommissie.

  • Mogelijke doorverwijzing naar andere hulpverlening.

  • Nazorg

 

Als vertrouwenspersoon neem ik het probleem niet van je over maar help je in het vinden van de juiste weg. Daarnaast heb ik een signalerende en adviserende rol naar de organisatie toe. Alles blijft vertrouwelijk tenzij het gaat om zware strafbare feiten of zaken waarmee ik als vertrouwenspersoon in gewetensnood kan komen.

 

Contact:

Je kunt contact met mij opnemen via tel.nr. 06-53360484 of via vertrouwenspersoon@tiskapunt.nl

 

Wanneer je mij belt of mailt neem ik z.s.m. contact met je op, doorgaans bel of mail ik je binnen een dag.