Tevredenheidsonderzoek 2020

CTO-squashed.png

In de periode oktober/november heeft een tevredenheidsonderzoek plaatsgevonden. Het rapport zal binnenkort op onze website geplaatst worden. De uitkomsten van het onderzoek willen we graag via deze weg met jullie delen.

Het doel van ons tweejaarlijks tevredenheidsonderzoek is achterhalen hoe tevreden zorgvragers zijn over de begeleiding (algemeen) en in hoeverre Vivens Begeleiding een rol speelt of heeft gespeeld in waar zorgvragers nu staan in hun ontwikkeling. Vivens Begeleiding wil inzicht krijgen in de ervaringen van zorgvragers met de ontvangen begeleiding ten opzichte van het onderzoek 2 jaar geleden. Deze informatie kan dienen als opstap richting kwaliteitsverbeterplannen voor de organisatie. Tevens kan deze informatie gebruikt worden voor de externe verantwoording.

 

Samenvatting

Respons 

Het responspercentage is 39,5% en de respondenten beoordelen Vivens Begeleiding gemiddeld met een 8,6. Dat is 2 procentpunten hoger dan het onderzoek in 2018. 

Algemeen oordeel 

Conclusie is dat over het algemeen genomen meer dan 90% van de respondenten tevreden tot zeer tevreden zijn over de begeleiding van Vivens Begeleiding.

Reinalda Sanders, die om de onafhankelijkheid te waarborgen bij het onderzoek betrokken was, voegt nog toe dat de onderlinge betrokkenheid tussen zorgvrager en begeleider er in positieve zin uitspringt. De visie van de organisatie vertaalt zich in de feedback. De begeleider staat naast de zorgvrager, denkt mee en benadert de zorgvrager als gelijkwaardig mens. Er wordt een stapje teruggenomen waar dit kan en waar het nodig is grijpt men in. Zorgvragers ervaren dat ze fouten mogen maken en begeleiders niet pushen waar het niet functioneel is. 

Opvallende feedback 

Snel schakelen, ook op afstand in tijde van CORONA. Regelmaat, concrete begeleiding, sta er niet alleen voor, vooruitgang merkbaar in kleine en overzichtelijke stappen, vertrouwen, begrip en steun, accuraat, netjes, serieus genomen worden, eigen mening van begeleiders wordt gewaardeerd, gelijkwaardigheid, vraag achter de vraag, flexibel, laagdrempelig in contact, alert, succes vieren, fouten mogen maken, niet pushen, fijn dat het 'aan de keukentafel' is en niet op kantoor van hulpverlener, vriendelijk, deskundig (ook buiten begeleiders om).

Alles waar wij voor staan in ons manifest en vanuit onze visie op begeleiden leest de directie terug in dit onderzoek. De relatie tussen begeleider en zorgvrager staat centraal en in deze relatie vindt de interactie plaats. 

Verbeterpunten:

Uit dit onderzoek komen voor Vivens Begeleiding geen verbeterpunten naar voren. Wel zijn er enkele opmerkingen welke we intern zullen bespreken. Dit gaat om een bereikbaarheidsdienst en ervaringsdeskundigheid. Ook waren er enkele opmerkingen over wisselingen van begeleiders. Hier was de organisatie zich reeds van bewust en het verloop is hoger dan gewenst. Al realiseren wij ons ook dat het verloop lager is dan gemiddeld binnen de zorg en COVID-19 hier niet in positieve zin aan heeft bijgedragen.  

 

Vorige
Vorige

COVID-19 Beleid & update

Volgende
Volgende

Als hulpverlener ervaren hoe het is als alle structuur ineens wegvalt.